Jaap Sax, Larense boerderij


U bevindt zich hier: Home -> Antiek/Kunst/Sieraden -> Kunst/schilderijen -> Jaap Sax, Larense boerderij

Advertenties in the spotlight

Uw advertentie hier?

Klik hier wanneer u uw advertentie gedurende 1 week 24/7 wilt weergeven

Uw advertentie hier?

Klik hier wanneer u uw advertentie gedurende 1 week 24/7 wilt weergeven

Uw advertentie hier?

Klik hier wanneer u uw advertentie gedurende 1 week 24/7 wilt weergeven

Uw advertentie hier weergeven?

Jaap Sax, Larense boerderij

Jaap Sax, Larense boerderij
621
€ 750,00
03-09-2007
3089
Bas
0226358010
Opmeer
Noord-Holland
Nederland

Conditie



Beschrijving

Een Larense boerderij door Jaap Sax. Olieverf op paneel, 40
x 50 cm in een fraaie lijst.


Nicolaas (Jaap) Sax, werd in 1899 in Amsterdam geboren. Hij
woonde en werkte in Amsterdam, Laren, Blaricum, België en
Limburg. Vanaf 1936 woonde hij in Bergen en maakte hij deel
uit van de schildersgroep die later onder de naam Bergense
School bekend werd. Hij was o.a. leerling van A.O. Gouwe en
schilderde in een impressionistische stijl stillevens en
landschappen. In Laren woonde Jaap Sax in het Eikenlaantje.
Sax was pas laat tot schilderen gekomen, nadat hij eerst een
technisch beroep had uitgeoefend. In een breed
impressionisme schilderde hij landschappen en dorpsgezichten
in het Gooi, waarbij Breitner de inspirator lijkt. In
Kortenhoef was Sax vaak te vinden in het Rechthuis, waar hij
eens een deur beschilderde. In zijn tekeningen was hij heel
precies. Toen hij naar Bergen wilde verhuizen bood Gestel
hem zijn herbouwde atelier aan. Zijn latere werk is kleiner
van formaat, minder breed geschilderd en- met grijsgroene
kleuren- ingetogen van kleur.

Jaap Sax is bekend voor de geweldige krachtige wijze waarop
hij het Noord-Hollands polderlandschap vastlegde. Hij was
lid van het Kunst Centrum Bergen te Bergen.

Werk van Jaap Sax is o.a. opgenomen in de Rijkscollectie.

Jaap Sax
Ontleend aan het boek de Bergensche School door D.A. Klomp,
1943.
Herinneringen aan de Bergensche School, een groep
kunstenaars die zich in de jaren na de Eerste Wereldoorlog
in Bergen vestigden.

Als jongen heeft Jaap Sax veel getekend en geschilderd, wat
geen verwondering behoeft te wekken, aangezien hij van
moederszijde van de schildersfamilie Koekoek stamt. Zijn
vader bestemde hem evenwel voor een technisch vak, dat hij
tot zijn 28e jaar uitoefende. Tenslotte werd het hem te
machtig en zette hij zijn wil, om schilder te willen worden,
door. Een jaar lang kreeg hij les van H.A. Gouwe, waarna hij
zich in het Gooi vestigde. Hij is dus wat men noemt een
autodidact. De laatste jaren exposeert hij geregeld op de
tentoonstellingen van St. Lucas en organiseerde hij eigen
tentoonstellingen in Amsterdam en Nijmegen. Op de grote
tentoonstelling "De kunst van Heden", werd door de regering
een schilderij van hem aangekocht

Sinds 1936 werkte Jaap Sax in Bergen in het herrezen atelier
van Leo Gestel. Toen ik Sax daar bezocht, kwam het gesprek
allereerst op Gestel en dien kunst en reeds dadelijk hadden
wij contact met elkaar, aangezien Sax in het Gooi, waar hij
van 1927 tot 1935 had gewerkt, veel met Gestel, voor wiens
kunst hij grote bewondering voelde in aanraking was gekomen.
"Ik woonde toen", zo vertelde hij, "in het atelier waar
Koeman, die thans ook in Bergen woont, heeft gewerkt " en
het is wel eigenaardig, dat ik hier van de schilders het
meest contact heb gekregen met Essers en Koeman.

Gestel, vertelde Sax, was niet alleen een groot schilder,
maar ook een fijn mens. In Blaricum heb ik met de schilders
veel plezier gehad, vooral gedurende het carnaval. Wij
schilderden daar dan dagen van te voren bij Hamdorff. Alleen
Gestel en David Schulman hielden zich daarvan afzijdig.
Juist door Gestel ben ik gaan inzien, dat de sfeer van de
cafe-gezelligheid, te vaak oorzaak is, dat je niet werkt.
Ook om aan die invloed te ontkomen ben ik naar Bergen
gekomen en ik heb tot mijn voordeel ervaren dat hier de
arbeid overheerst.

Jaap Sax, die voor hij naar Bergen kwam, op grote doeken,
wild-impressionistisch, met grote streken schilderde, heeft
zijn pallet geheel veranderd. Hij schildert thans
landschappen van kleiner formaat in een grijs-groene kleur.
Hij schildert van binnenuit, en is tot de conclusie gekomen
dat dit de enige weg is. Zijn scheppingsdrang wordt niet
gestimuleerd door de vitaliteit van een kunstenaarsschap,
dat behoefte heeft vorm te geven aan ideeën of
gebeurtenissen, maar door de instinctieve zekerheid, dat de
beschouwelijkheid de drijfveer en het doel van de
schilderkunst moet zijn. Zijn kunst wijst op het gevoel voor
licht en kleur. Zijn hoofdkleur is een naar het grijs gaand
groen en grijs, doch het grijs domineert. Er valt een
streven in waar te nemen, in de grijze kleuren alle nuances
uit te drukken. Van een doorgevoerd intellectualisme moet
Sax niets hebben. Toen hij in Amsterdam werkte viel in zijn
werk de grote bewondering, die hij voor Breitner koestert,
te onderkennen.

Reeds in het eerste jaar waarin hij in Bergen woonde voltrok
zich een verandering in zijn werk. Het gehele landschap rond
Bergen inspireerde hem daartoe. Sax houdt ook veel van de
polder en het water, dat men in het Gooi mist. Ook het
winterlandschap trekt hem en met voelt in de daaraan gewijde
doeken de stilte van de winter. Het wonderlijke van zijn
nieuwe werk is, dat hij, die vroeger zijn landschappen naar
de natuur schilderde, thans wel zijn impressies buiten
opdoet, doch het onderwerp op het atelier thans zo uitwerkt,
dat het niet meer een natuurlijke weergave genoemd kan
worden, al vertoont het het karakter van het landschap. De
heer Boedemaker, die dit werk pas einde 1939 op een
tentoonstelling leerde kennen, is nu geregeld koper van zijn
werk geworden. Ook voor de landschappen van Sax toont deze
kunstkenner grote belangstelling.

Jaap Sax is een schilder, die er graag met zijn fiets op
uittrekt, zich met weinig kan behelpen en rotsvast er van
overtuigd is dat hij er komt, al is zijn leven als schilder
niet gemakkelijk geweest. Van een ding heeft hij slechts
spijt, n.l. dat hij niet veel eerder met schilderen begonnen
is. Als je alleen bent, zo verzekerde hij mij, "kun je meer
aan je werk geven dan anders". Hoe moeilijk het vak ook is,
toch beoefen ik het met groot plezier, want ik schilder nu
eenmaal graag. Ik houd van het schilderen als vak, aldus
besloot Sax ons onderhoud.

D.A. Klomp
Bergen, 1943



Contact opties

Stuur een email naar Bas
Bekijk alle advertenties van Bas
Stuur deze advertentie door naar een vriend / vriendin
Meldt misbruik bij deze advertentie